1. HABERLER

2. ÖZEL HABER

3. “6 bin ünite açığımız var”
“6 bin ünite açığımız var”

YENİDÜZEN, ülkedeki kan ihtiyacını mercek altına aldı, son dönemlerde kan toplama otobüsleri ile yapılan kan bağışlarını ilgili ağızlardan dinledi...

Fehime ALASYA

Kan toplama otobüsü ile adanın birçok noktasında yapılan kampanyalar, halktan büyük ilgi görüyor.

Çeşitli dernek, örgüt, kurum ve kuruluşların toplu olarak katıldığı kan bağışlarının yanı sıra, köy yerlerindeki örgütlenmeli katılımın da her geçen gün yükselmesi yüzleri güldürüyor. Sağlık Bakanlığı’ndan yapılan açıklamada, Türk Kızılayı’nın Kuzey Kıbrıs Türk Kızılay’ına hibe ettiği ve Sağlık Bakanlığı’nın kullanımında, Mağusa Devlet Hastanesi sağlık ekibinin kullanımında olan kan toplama otobüsü ile bir ay boyunca düzenlenen kampanyalarda 370 ünite kan toplandığı belirtilirken, bu miktarın ülke tarihinde de bir ilk olduğu vurgulandı.

YENİDÜZEN’e konuşan Kan toplama otobüsü sorumlusu ve Mağusa Devlet Hastanesi Başhekimi Hasan Topal, Thalassaemia Derneği Başkanı Ahmet Varoğlu ve Kan Bankası Sorumlusu Ceyhun Bıkmaz, bu artıştan duyduğu memnuniyeti anlatırken, halen daha istenilen rakamlara ulaşılmadığını belirttiler.

Bağışların artarak katlanmasını temenni ettiler.

Kan toplama otobüsü sorumlusu ve Mağusa Devlet Hastanesi Başhekimi Hasan Topal,

Vatandaşın örgütlenerek, kan bağışı yapma talebiyle kendilerine ulaştığını anlatarak, kampanyalar sayesinde bağışların giderek artacağına olan güveninin dile getirdi.

Varoğlu; “Aracın insanların ayağına gitmesine vesile olan görevlilere de minnettarız, artarak devam etmesini diliyoruz”

Bu ay, kan bağışlarında sağlanan artış ile ertelemeli kan alımlarının ortadan kalktığını belirten Thalassaemia Derneği Başkanı Ahmet Varoğlu, insanların ayağına giden kan bankası aracının bunda büyük etkisi olduğunu belirtti.

İyimser olmalarına karşın, halen daha yeterli kana ulaşılmadığını da anımsatan Varoğlu, bu kampanyaların devam ettiği ve arttığı sürece daha çok bağış yapılacağına olan inancını dile getirdi. Varoğlu, “Bakanlığın bu konuya olan eğilimi çok olumlu sonuçlar veriyor ve bu bizi çok mutlu ediyor. Bir ayda 370 ünite kan toplandı fakat bu rakamın 600 ünite olması gerekiyordu. Thalassaemialı arkadaşlarımız bu ay rahat bir dönem geçirdiler ama bu iyimserlikte bile temkinli olmamız ve daha çok çalışmamız gerekir, toplanan kan aylık 6000 ünite olmalı” şeklinde konuştu.

“Aracın insanların ayağına gitmesine vesile olan görevlilere de minnettarız, artarak devam etmesini diliyoruz” diyen Varoğlu, bunun bağış artışında büyük etkisi olduğunu düşünüyor.

“Bu birkaç ayda artış oldu fakat bu da istenilen ve yeterli düzeyde değil”

Kan Bankası Sorumlusu Ceyhun Bıkmaz ise ülkede yıllık 20 bin ünite kan bağışı olması gerekirken, 14 bin ünite toplayabildiklerine vurgu yaparak, son aylarda artış sağlanmasına rağmen istenilen düzeyde kan bağışı olmadığını ifade etti.

“Sadece thalassaemialılar derneğinin aylık kan ihtiyacı yaklaşık 600 ünitedir ve biz sadece 350 ünitesini karşılayabiliyoruz” diyen Bıkmaz, 2016 yılı içerisinde sadece Lefkoşa Devlet Hastanesi bünyesindeki kan alma aracı ile kendilerinin 103 sivil ekipten kan aldıklarını kaydetti.

“Thalassaemialılar derneğinin de ihtiyacını tamamen karşıladığımız zaman adadaki kan ihtiyacı sorunu ortadan kalkmış olacak” diyen Bıkmaz, amaçlarının istenilen kan miktarını ellerinde bulundurup, kimseyi uğraştırmamak olduğunu dile getirdi.

Kampanyalar sayesinde bağışların giderek artacağına inanılıyor

Mağusa Devlet Hastanesi bünyesindeki kan bağışı aracının 18 Mart tarihinden beridir yollarda olduğunu ve bölge bölge dolaştığını anlatan Kan toplama otobüsü sorumlusu ve Mağusa Devlet Hastanesi Başhekimi Hasan Topal, kan bağışına olan ilginin her geçen gün arttığını belirtti.

Vatandaşın örgütlenerek, kan bağışı yapma talebiyle kendilerine ulaştığını anlatan Topal, bu durumu ifade ederken açıklamasında Kıbrıs Türk halkının fedakârlık sınırlarının çok geniş olduğunu belirtti.

Topal, “90 yaşında insanımız gelip kan vermek istiyor, bahçe çalışanlar işini bırakıp, çıkıp kan vermeye geliyor, kan verdikten sonra yeniden bahçeye işine dönüyor... Yeter ki doğru ve yerinde hizmet verelim. Kıbrıs Türk halkının gönlü açıktır ve yardımseverdir” diyerek, kampanyalar sayesinde bağışların giderek artacağını kaydetti.

Thalassaemia Derneği Başkanı Ahmet Varoğlu:

“Bir ay içerisinde ciddi bir kan bağışı oldu fakat bu iyimserlikte bile temkinli olmamız gerekir”

Bu kan bağış otobüsü Türk Kızılay’ı tarafından KKTC Kızılay’ına bağışlandı, Kızılay da bu aracı sağlık bakanlığı kullanımına verdi. Öncelerde, aracın Lefkoşa Devlet Hastanesi’ne verileceği söylendi fakat yeterli ekipleri yoktu o yüzden Mağusa Devlet Hastanesi gönüllü oldu, araç oraya verildi. Onlar da gerek bakanlığın gerekse kendi düzenledikleri organizasyonlar ile kan bağışı kabul ediyorlar. Bu bir ay içerisinde ciddi bir kan bağışı oldu. Her iki araçtan bir ayda, fazladan 370 ünite kan toplandı. Bu çok etkili oldu diyebiliriz.

Yaz aylarına girdik, ramazan da geliyor, sıkıntı yaşayacağımız ihtimali vardı fakat bu özverili çalışma ile bu kaygımız neredeyse en aza indirgendi. Bakanlığın bu konuya olan eğilimi çok olumlu sonuçlar veriyor ve bu bizi çok mutlu ediyor. Yeterli değildir tabi ama… Bir ayda 370 ünite kan toplandı fakat 600 ünite olması gerekiyordu.

“Vesile olan görevlilere de minnettarız, artarak devam etmesini diliyoruz”

Ertelemeli kan almamız ortadan kalktı ama daha çok çalışıp bu bağışı arttırmamız gerekiyor.

Çok seviniyor ve devamını bekliyoruz. Halkımız, kurum ve kuruluşların daha çok bağışını bekliyoruz.

Bu araç insanların ayağına gidiyor, o yüzden bağış artışı oldu. Aracın insanların ayağına gitmesine vesile olan görevlilere de minnettarız, artarak devam etmesini diliyoruz. Lefkoşa ve Mağusa Devlet Hastanesi ekibine, Sağlık Bakanlığı’na da çok teşekkür ederiz.

Lefkoşa Devlet Hastanesi’nin performansının da artması için yeterli personele ulaşmasını diliyoruz.

Onların da sayısı artarsa daha fazla kampanyaya katkı koyabilirler.

“15 dakikalık işlemden çekinmeyin, korkamayın, bağışlar artsın”

Dernek olarak da sürekli vatandaşlarımıza çağrıda bulunuyoruz. Bu 15 dakikalık işlemden çekinmeyin, korkamayın, sizin sağlığınıza da çok iyi gelir. Herkesin her an kana ihtiyacı olabilir, unutmayın!

Bir aydır kimse bize kan bulamadık diye dönüş yapmadı, thalassaemialı arkadaşlarımız rahat bir dönem geçirdiler ama bu iyimserlikte bile temkinli olmamız ve daha çok çalışmamız gerekir. Bu Kampanyalar devam ederse çok rahat bir akış sağlanacaktır.

Bilinçlendirme de giderek artacaktır, devamını diliyoruz.

Kan Bankası Sorumlusu Ceyhun Bıkmaz:

Kan Bankası Sorumlusu Ceyhun Bıkmaz şöyle dedi:

Kan bağışları istenilen düzeyde değil. Yıllık 12 bin ünite Lefkoşa’da, 2 bin ünite de Mağusa’da olmak üzere kan toplanırdı. Yıllık olarak bakıldığı zaman toplamda 20 bin ünite kan bağışı olması lazım. 6 bin ünitelik bir açığımız var.  Bunu aya bölersek ayda bin 500 ünite olur. Fakat sadece thalassaemialılar derneğinin aylık kan ihtiyacı yaklaşık 600 ünitedir ve biz sadece 350 ünitesini karşılayabiliyoruz.

Biz Lefkoşa Devlet Hastanesi bünyesindeki kendi aracımızla da kan bağışı organizelerine çıkıyoruz, Mağusa Devlet Hastanesi de ayrı otobüsü kullanarak kampanyaya gidiyor.

Ada genelindeki kan ihtiyacımızı hastanelerden ailelerin bağışı ile karşılıyoruz. Aileler kan bulup getiriyor, thalassaemialılar derneği için ise biz kan buluyoruz. Thalassaemialılar derneğine kan verirken biraz zorlanıyoruz, o yüzden kan ihtiyacından söz ederken bu derneği örnek veriyoruz. Thalassaemialılar derneğinin de ihtiyacını tamamen karşıladığımız zaman adadaki kan ihtiyacı sorunu ortadan kalkmış olacak.

“Bu birkaç ayda artış oldu fakat bu da istenilen ve yeterli düzeyde değil”

Bu birkaç ayda artış oldu fakat bu da istenilen ve yeterli düzeyde değil. 2016 yılı içerisinde bizler 103 sivil ekipten kan aldık, 103 kez bağış kampanyası yaptık. Biz yine yapıyoruz, onlar ekstra oldu. Umarım bu durum giderek artar daha da rahatlarız.

Bu durum ilgi ve duyarlılığa bağlıdır. Biz özel işletmelerden tutun da üniversitelere kadar gidiyoruz, onlar da bunu yapıyor, bağışlar giderek artıyor bu sevindirici bir durum.

Amacımız, istenilen mevcut kanı elimizde tutmak ve kimseyi uğraştırmamaktır. Her hastanın kan ihtiyacını karşılamaktır. Elde olduğu sürece biz karşılıyoruz, yoksa da ailelerden rica ediyoruz.

Mağusa Devlet Hastanesi Başhekimi Hasan Topal:

“Yeter ki doğru ve yerinde hizmet verelim”

Mağusa Devlet Hastanesi Başhekimi Hasan Topal şunları söyledi:

Biz bu kampanyayı ilk kez Vadili’de başlattık, 18 Mart tarihinden beridir Mağusa Devlet Hastanesi bünyesindeki bu kan bankası yollarda geziyor. Yaklaşık iki ayda 600 üniteden fazla kan topladık. Vadili, Akdoğan, BRT, Mağusa Perşembe Pazarı, Lefkoşa Sarayönü, Lefke, Dipkarpaz gibi yerlere giden araç, adanın dört bir tarafını dolaşıyor.

İlgi gün be gün arttı. Şirketler veya dernekler, köy halkı çok fazla ilgi gösterdi. Kendileri talep ediyor ve örgütleniyorlar. Bu araç Mağusa Hastanesi’nde duruyor. Bu iş ekip işidir, tek adamla olmuyor. Bu araçta çalışan ekip Mağusa devlet hastanesi ekibidir.

Örneğin bir şirket veya dernek aradı, takvimimize not alırız ve bu araçta iki hemşire, iki laboratuar sorumlusu ile yola çıkıyoruz. Bu araç çok donanımlı bir araçtır. Yanımıza bir de acil müdahale hemşiresi alıyoruz ve ben de başhekim olarak gidiyorum.  Talep fazla ise bu ekip çoğalıyor, daha fazla kişi ile gidiyoruz.

Orada toplanan kanların bir kısmı Lefkoşa’ya veriliyor bir kısmı da Mağusa kan bankasına gidiyor. Mağusa kan bankasında hemen hemen tüm ihtiyaçlarımızı giderdik. Bunun dışında Lefkoşa’daki kan bankasına gönderiyoruz.

“Yeter ki doğru ve yerinde hizmet verelim”

Biz kan işine yöneldikten sonra anladım ki halkımız inanılmaz özverilidir. 90 yaşında insanımız gelip kan vermek istiyor, bahçe çalışanlar işini bırakıp, çıkıp kan vermeye geliyor, kan verdikten sonra yeniden bahçeye işine dönüyor... Bu halkın fedakârlık sınırları çok geniştir. Halkımız çok fedakardır... Bu ülkeden umudumuzu kesmemeliyiz. Bu halka doğru bir şeyler verirseniz, halk fedakârlığınızı görürse her zaman yanınızdadır.

Yeter ki doğru ve yerinde hizmet verelim. Bu Kıbrıs Türk halkının gönlü açıktır.

“Bu araç insanların ayağına gidiyor, o yüzden bu bağışlar arttı”

Bu araç insanların ayağına gidiyor, en büyük kolaylığı bu, o yüzden bu bağışlar arttı. Örneğin adam çiftçidir, kan vermek ister ama ya doğru yolu bilmiyordur, ya da mesai saatleri uymuyordur… Bunun çok büyük etkisi vardır.