1. HABERLER

  2. ARŞİV

  3. Mustafa Diker davasında ölçü kaçmasın!
Mustafa Diker davasında ölçü kaçmasın!

Mustafa Diker davasında ölçü kaçmasın!

Cuma günü (17 Ağustos) yayımlanan gazetelerde, babası tarafından öldürüldüğü iddia edilen çocuk Mustafa Diker davasının mahkeme süreciyle ilgili haberler vardı. Mahkemede sanık baba Erol Diker’in ifadesi okunmuştu. Yenidüzen, bu ifadeyi “kamu

A+A-

 

 

Cuma günü (17 Ağustos) yayımlanan gazetelerde, babası tarafından öldürüldüğü iddia edilen çocuk Mustafa Diker davasının mahkeme süreciyle ilgili haberler vardı. Mahkemede sanık baba Erol Diker’in ifadesi okunmuştu. Yenidüzen, bu ifadeyi “kamu yararı” doğrultusunda yayımlamama kararı aldığını sürmanşetten duyurdu. Yazı İşleri Müdürü Cenk Mutluyakalı köşesinde, “biz (detayları) yayımlamama kararı aldık. Umarım, herkes aynı duyarlılığı gösterir. Ve umarım ‘sosyal medyanın’ baş konusu olmaz anlatılanlar. Daha da çoğaltılmaz öfkeyle..” diye çağrı da yaptı. Yine aynı gün Havadis gazetesinde Hüseyin Ekmekçi Mahkeme Başkanı’na çağrıda bulunarak, davanın basına kapalı oturumlarda sürdürülmesini teklif etti. Cumartesi günkü yazısında Cenk Mutluyakalı da destekledi bu öneriyi, Yüksek Mahkeme Başkanı Nevvar Nolan’a çağrı yaparak. Bazı gazetelerde verilen ayrıntıları görünce hak verdim çağrılara. Bu dava basına açık biçimde sürdürülmemeli. Bu, hem toplumun ruh sağlığı bakımından hem de mahkemenin sağlıklı bir karar verebilmesi açısından gereklidir. Mahkeme bu yönde bir karar almasa bile, gazeteler bu davada “tüyler ürpertici” detayları vermekten vazgeçmelidir.   


  

Asılsız iddialar!

Yenidüzen gazetesinde, 14 Ağustos tarihinde, Türk Ajansı Kıbrıs (TAK) mahreciyle yayımlanan haberde, Sağlık Bakanlığı tarafından yapılan bir açıklamaya yer verilmiş. Haberin girişinde, “Sağlık Bakanlığı, amacını aşan ve gerçeklerle bağdaşmayan asılsız iddialarla, hastane ve sağlık kurumlarını, sağlık çalışanlarını karalamaya yönelik iddiaların, kimsenin çıkarına olamayacağını kaydetti” deniyor. Bu asılsız iddialar neymiş diye baktım habere, ama bir cevap bulamadım. Haber TAK’tan geçtiğine göre, belki Yenidüzen haberi kısaltmıştır diyerek TAK’ın sayfasına girdim. TAK’ın daha uzun olan haberinde de yoktu aradığım cevap.

İnternet’te yaptığım araştırma sonucunda, Sağlık Bakanlığı’nı yalanlama yapmaya iten röportajın 12 Ağustos tarihli Kıbrıs gazetesinde Gözde Süreç Sarı imzalı olarak yayımlandığını gördüm. Röportajda, Kıbrıs Türk Tabipler Odası Başkanı olan Dr. Erol Uçaner, çalıştığı Lefkoşa Dr. Burhan Nalbantoğlu Devlet Hastanesi’ndeki sağlık koşullarının olumsuzluğundan ve yaşanan sıkıntılardan söz ediyor. Doğru ya da yanlış, bilemem. Ama bu iddialar haberde mutlaka yer almalıydı. Bunu en başta TAK yapmalıydı. TAK yapmadıysa, Yenidüzen bu iddiaları bir paragraf da olsa habere koymalıydı ki okurların kafası karışmasın. Haberi okuyan okurun kafasında ne kadar az soru işareti kalırsa, o kadar iyidir.

Not: Yenidüzen gazetesinin, bir gün sonra, sevgili Sami Özuslu’nun Kanal Sim’de 14 Ağustos’ta konuyla ilgili yaptığı programın geniş bir özetini vererek okuru aydınlattığını da belirtmeliyim.      


       

Okur beklentisi

Zehra Göker isimli Yenidüzen okuru, görev sınırımı aşan bir konuda değerlendirme yapmamı istemiş: “Biliyorum siz, Yenidüzen gazetesi okur temsilcisi olmakla birlikte, bu alanda şu anda medyamız içerisinde tek isimsiniz. Bu nedenle düşünüyorum ki, Yenidüzen dışında da medyaya yönelik değerlendirmeler yapmanız sorumluluğunuzun bir parçası olmalıdır. İlk yazınızda naçizane bunu paylaşmıştınız. Bir gazetemiz manşetine taşıdığı bir haberde, ülkedeki bir başka gazetenin hükümet ile pazarlık yaptığını, bu pazarlık sonucu hükümetteki Ulusal Birlik Partisi’nin kurultay sürecine yönelik tarafını belirlediğini ciddi bir iddia olarak ortaya koymuştur. Burada gazete isimlerini vermek istemememdeki sebep aslında bir anlayışı ve disiplini sorgulamaktır. Çok saygıdeğer hocam, söz konusu ciddi iddiada, ilgili gazetenin genel müdürünün Başbakan Müsteşarı ile toplantı yaptığı, adaylardan biri lehine pozisyon aldığı işlenmektedir. Burada, bu kadar küçük bir ülkede Başbakan Müsteşarı beyefendiye, ilgili gazetenin genel müdürü hanımefendiye veyahut pazarlıkta ismi geçen tüm taraflara ulaşma imkânı varken, bu ciddi iddiada hiç kimseye soru yöneltilmemiştir. En azından bir gazete, bir başka gazeteyi suçlarken, yani gazetecilik ahlâkını sorgularken, bunu gazetecilik ustalığıyla yapması zaruri değil midir? Hiç kimsenin görüşünün alınmadığı bir iddia çok fazlaca boşlukta kalmıyor mu? Okuyucu gerçek bilgiyi nasıl elde edecektir? Bu konulara açıklık getirmenizi umarım.”

Takdir edersiniz ki Yenidüzen okur temsilcisi olarak, başka gazetelerde yayımlanan haberlerle ilgili yorum veya değerlendirme yapmam doğru olmaz. Sadece şunu söyleyebilirim. Her gazeteci yaptığı haberin doğruluğundan sorumludur. Zaten sözü edilen haberde suçlanan gazete dava açmış, konu yargıya intikal etmiştir.     

Gazetecilik etik ilkesi: “Soruşturulması olanaklar içinde olan haberler doğruluğundan emin olunmaksızın yayımlanmamalıdır.”


  

Olimpiyatlar ve baraj

Sevgili Aysu Basri Akter’in, Kıbrıslı Türk sporcu Reşat Oğuz’la yaptığı röportaj, Yenidüzen’de geçen Pazar manşetten, “Sorun ambargo değil baraj” başlığıyla yayımlandı. Röportajda Reşat Oğuz, asıl sorunun spora uygulanan ambargo değil, “olimpiyat barajını geçebilmek” olduğunu söylemiş, kendisinin de, kendi dalında olimpiyat barajını geçen tek Kıbrıslı Türk sporcu olduğunu ifade etmiş. Reşat Oğuz, gerçekten de zamanında 100 ve 200 metrelerde Türkiye rekorları kırmış başarılı bir atlet. Ancak röportajda, Londra Olimpiyatları’nda 4X400 bayrak yarışında Türkiye Milli Takımı içinde yarışan Kıbrıslı Türk kadın atlet Meliz Redif için, “Biliyorsunuz Meliz de 4X400’de kendi barajını geçemedi. Ama olimpiyatlarda yarışacak ilk Kıbrıslı Türk olarak Türkiye takımıyla yarışacak” demiş. 400 metre bireysel yarışlarda olimpiyat barajını geçemedi demek istemiş sanırım. Çünkü Meliz Redif, 4x400 yarışlarında Olimpiyat barajını geçen Türkiye Milli Takımı’nda yer almıştır. Son bir not: Türkiye, tarihinde ilk kez kadınlar 4X400’de olimpiyatlarda yarışma başarısı göstermiştir. Bu başarıda Meliz Redif’in de payı vardır.    

 


  

Yenidüzen muhabirlerinin haber karnesi

Geçen hafta (12-18 Ağustos) Yenidüzen muhabirlerinin imzasıyla 22 haber yayımlandı. Buna göre; Didem Menteş 7, Tanju Konuralp 8, Meltem Sonay 3, Osman Kalfaoğlu 2, gazetenin yeni muhabiri Firuzan Nalbantoğlu 2, Hasan Sadıkoğlu ile Sevgi Yalman da birer habere imza atmış görünüyor. Ayrıca haber müdürü Mert Özdağ da bir habere imza attı. Ortak imzalı haberleri her muhabirin hanesine ayrı ayrı not ettim. Bu haftanın en üretken muhabiri Tanju Konuralp. Yayımlanan haberler içinde; Meltem Sonay’ın Serbest Liman’da yeni endişe” (12 Ağustos) ve “62 milyon TL kayıp!” (15 Ağustos); Didem Menteş’in “Devlet denetlemeli, halk bilinçlenmeli” (12 Ağustos); Tanju Konuralp’in “Yeşil alanlar yok ediliyor” (16 Ağustos); Didem Menteş ve Tanju Konuralp’in birlikte yaptıkları “Lefkoşa sallandı” (14 Ağustos); Firuzan Nalbantoğlu ile Tanju Konuralp’in birilikte yaptıkları “Ödeme işkencesi” (18 Ağustos) başlıklı haberlerini, geçen haftanın dikkat çeken haberleri olarak not ettim.  Ayrıca, gazetenin yeni muhabiri Firuzan Nalbantoğlu’na da buradan hoşgeldin diyor, iyi araştırılmış, iyi yazılmış haberlerini gazetede görmekten mutluluk duyacağımı belirtmek istiyorum.     

 

 


 

 

Düzeltme ve özür

Geçen hafta yaptığım değerlendirmede, “Yeni vatandaşlık haberinde eksik bilgi” olduğunu, haberde ismi geçen kişilerden bazılarının Yurttaşlık Yasası’nın 8. maddesi kapsamında “normal yoldan” yurttaş yapılmış olabileceğini belirtmiştim. Yanılmışım. Haberde imzası bulunan Tanju Konuralp, “biz yalnızca, Bakanlar Kurulu Kararı ile vatandaş yapılanları yayımlıyoruz. Bunu da yaparken, Resmi Gazete'deki isimleri tek tek inceleyip, hangi maddeden vatandaş yapıldıklarına bakıyoruz. Bu 12 kişinin tamamı da 9. maddeden yararlanarak vatandaş yapılan kişilerdir” dedi. 8. madde kapsamında Bakanlık kararıyla son bir yılda kaç kişinin vatandaş yapıldığı bilgisine ulaşabilirse bunu da haber yapacağını söyledi. Sevgili Tanju Konuralp’e sormadan değerlendirme yaptığım için özür dilerim. 

 

 

Bu haber toplam 860 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler