1. HABERLER

  2. ARŞİV

  3. “Matsakizmos”/“Matsakizm” ve Duvarcı Ustalığı
“Matsakizmos”/“Matsakizm” ve Duvarcı Ustalığı

“Matsakizmos”/“Matsakizm” ve Duvarcı Ustalığı

Kıbrıs Üniversitesi’nden Profesör Yannis Youannou Kıbrıs Rum toplumunda siyasi kültür konuları üzerine yaptığı çalışmalarda “Matsakizmos” adını verdiği bir olguya da el attı. Yannis Youannou, DİKO eski milletvekili Marios Matsakis’

A+A-

 

 

 

Kıbrıs Üniversitesi’nden Profesör Yannis Youannou Kıbrıs Rum toplumunda siyasi kültür konuları üzerine yaptığı çalışmalarda “Matsakizmos” adını verdiği bir olguya da el attı. Yannis Youannou, DİKO eski milletvekili Marios Matsakis’in davranışlarından yola çıkarak ucuz popülist politikalar ve demagojilerle oy avcılığı yapmaya “Matsakizmos/Matsakizm” adını verdi. “Matsakizm” bedavadan kahramanlık gösterileriyle siyaseti banalleştirmek, son derece yüzeysel yaklaşımlarla konuşmak ve sembolik ifadelere önem vererek insanlarda heyecan yaratmaktır. Örneğin Yunan bayrağına sarılarak adayı ikiye bölen hat boyunca dolaşmak, Türk bayrağını indirmek gibi “kahramanlıklar” taslamaktır. Zaman zaman İngiliz üslerini de “basmaya” giden Matsakis’in en büyük marifeti ise koyduğu “eylemlerde” görüntü almak üzere basın mensupları ve kameraların her zaman hazır bulunmalarıdır. Yannis Yuannou’ya göre bu durum son derece bayağı popülist yaklaşımlar sergileyen politikacı erbabı ile basının iç içe geçtiği yere işaret ediyor. Yani, “Matsakizmos/Matsakizm” olgusu “eksantrik” Marios Matsakis ile sınırlı bir olgu değildir. Kıbrıs Rum toplumunu bilgilendirmekten çok, galeyana getirmeyi amaçlayan basın ile, siyaseti “Rum’un Rum’a Propagandası” olarak anlayan siyasetçilerin ortaklaşarak ürettikleri son derece banal bir siyasi kültürdür.

Marios Matsakis, Luricina köyünde “sınır ihlali” gerekçesiyle üç Kıbrıslı Rum polisinin tutuklanmasının yol açtığı gerginliği fırsat bilerek yeniden sahne aldı. Luricina ovalarında Yunan bayrağı ile bol bol poz verdi. Bununla da yetinmeyerek geçtiğimiz Cuma akşamı  Ayios Demetios geçit noktasına giderek Kuzeye geçmek isteyen Kıbrıslı Rumları taciz etti. “Utanmıyor musunuz” diyerek Kıbrıslı Rumlara hakaret yağdırdı ve Kuzeye geçmelerini engellemeye çalıştı. Yanında götürdüğü birkaç delikanlıya da slogan attırarak Show yaptı. Matsakis’in geçit noktalarını kapatmayı hedefleyen bu eylemine Kıbrıs Rum polisi adeta seyirci kaldı. Bunun yurttaşların seyahat özgürlüğüne yasaklayan bir eylem olduğunu saptayarak gereğini yapacağına, Matsakis’in taciz eylemini başarıyla uygulaması için adeta yardımcı oldu.

Yannis Youannou’nun “Matsakismos/Matsakizm” adını verdiği olgu elbette sadece popülist ve banal bir “Show’dan” ibaret değildir. İki toplumun barış içinde ve eşitlik temelinde bir arada yaşamasını istemeyen, mevcut statüyü bir zamanlar Tassos Papadopoullos’un dediği gibi “ikinci en iyi çözüm” olarak gören zihniyetin en karikatürleştirilmiş dışavurumudur. Bu halin elbette daha “rafine” halleri vardır. Örneğin Luricina gerilimini “fırsata” dönüştürmek isteyen Başpiskopos II. Hrisostomos geçit noktalarının kapatılmasına dair gönlünde beslediği duyguyu açıkça dillendirdi. Cumhurbaşkanlığına aday olan Yorgos Lillikas da aynı yönde açıklamalar yaparak koroya katıldı. Televizyon ekranlarında boy gösteren bazı siyasetçiler Kıbrıslı Türklerin “yasal olmayan evraklarla Özgür Bölgeye” geçtiklerini, “hastanelerde bedava sağlık hizmetleri aldıklarını”, kısacası, “imtiyazlı yurttaşlar” olduklarını abartılı rakamlar vererek “mantıklı” bir şekilde izleyicilere anlattılar.     

      Evet, “Matsakismos/Matsakizm” çözüm karşıtlığının belki en banal halidir ama tek hali değildir. “Cini Poci, Emis Boda” (“Onlar Oraya Biz Buraya”) şiarı Matsakis’gilleri fazlasıyla aşıp çok geniş bir kesime yayılmış durumdadır. Nitekim 2008 yılında yapılan cumhurbaşkanlığı seçimlerine kısa bir süre için aday olmayı düşünen -sonra bundan vazgeçirildi- Marios Matsakis kamuoyuna açıkladığı ayrılığa dayalı “iki-devletli çözüm” görüşünden ötürü aldığı eleştiriler karşısında şu açıklamayı yapmıştı: “DİKO’da buna benzer, hatta bundan çok daha kötü çözümler konuşuluyor. DİKO’da pek çok kişi iki ayrı devletten, hatta iki devleti ve iki toplumu birbirinden ayıracak bir duvarın dikilmesinden söz ediyor.” (Yannis Youannou, Theoria tis Sinomosias ke Koultoura tis Dihotomisis (Komplo Teorisi ve Bölünmenin Kültürü), Atina, 2009, s.164) Ne demişler, “ya çocuktan al ya …..  al haberi.”

          Evet, Güneyde ‘Rum’un Rum’a Propagandasını’ meslek edinmiş çevreler hiç de az değil. Kuzeyde de bu konuda bir “eksiklik” olduğu söylenemez. ‘Türk’ün Türk’e Propagandasının’ aygıtları durmadan çalışıyor. Bu durumda iki kesimin ortak mesleğinin “Duvarcı Ustalığı” olduğunu söylemek abartma sayılmasa gerektir…    

 

 

 

Bu haber toplam 928 defa okunmuştur
Önceki ve Sonraki Haberler